Rafael Cortiella Joancomarti

Rafael Cortiella Joancomarti

Tot i estudiar publicitat, s’interessa per la historieta i la il·lustració, on s’estrena amb Ediciones Toray, que li encarrega tres pàgines per a Selección de Aventuras, i amb col·laboracions a la francesa Imperia, del grup Toray. A partir d’aquí, treballa per a Hispano Americana de Ediciones, Editorial Símbolo, TBO, l’editorial Ametller (dibuixa una temporada el personatge de Don Trique) i Ediciones Plaza, amb els personatges Skylled i Mr. Eco per a la revista El Coyote i Nicolás.

L’estada a Brussel·les (1959), cridat per Ali Agence du Press, li permet contactar amb la important editorial anglesa Fleetway, amb qui temps més tard publicaria exitoses portades. Quan torna a Barcelona el contracta Bruguera, que li encarrega la pàgina “Aunque le cueste creerlo” per a Pulgarcito i comença una fructífera etapa d’il·lustrar, ja en color, les cobertes de llibres de butxaca d’autors com Marcial Lafuente Estefanía, Keith Luger, Sikver Kane, Lou Carrigan o Corín Tellado.

S’independitza de Bruguera i col·labora amb Selecciones Ilustradas, Editorial Ferma i de nou Ediciones Toray (on crea el personatge Comando Roy), i amb la Paramount, per a qui il·lustra cartells de films com El último tren a Gun-Hill, La batalla de Siracusa i la publicitat de premsa de Psicosis. Alhora per a Toray il·lustra la sèrie de novel·la juvenil Puck i la reedició de les portades d’Hazañas bélicas.

El 1965 decideix dedicar-se a la pintura (exposa als EUA, Suïssa, Barcelona, Bilbao, Palma de Mallorca…) i funda el taller Croquis, on fa classes durant setze anys.

El 1978 rep la medalla d’or de l’editorial Bastei-Verlag, amb qui havia començat a col·laborar deu anys abans, i fitxa a temps parcial per l’agència publicitària Art 17.

Actualment es continua dedicant a la pintura.